دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
10 مرداد 1402 - 08:50
واکاوی رفتار مسلمانان در قبال توهین به قرآن

وحدت علیه توحش غربی

«حساسیت‌زدایی از مقدسات اسلامی» یکی از مهم‌ترین رویکردهای غربی در مواجهه با جهان‌اسلام است که طی سال‌های اخیر به‌دفعات شاهد آن بوده‌ایم.
کد خبر : 14801

پایگاه رهنما:

۲۹ تیر ماه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» ۳۷ ساله شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد. اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت. در ادامه این اهانت‌های سریالی، یک گروه راست‌افراطی در دانمارک در اقدامی توهین‌آمیز ۳۰ تیرماه نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک سوزاند. این گروه در توجیه این اقدام خود گفتند که این حمله، در اعتراض به حمله معترضان به قرآن سوزی به سفارت سوئد در بغداد انجام شده است. بامداد پنجشنبه ۳۰ تیر ماه، جمعی از مردم عراق در واکنش به صدور مجوز سوئد برای سوزاندن مجدد قرآن کریم به سفارت این کشور در بغداد حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. پس از دخالت نیروهای امنیتی عراق، معترضان متفرق شدند و بعد از آن نیز همه فعالیت‌های سفارت سوئد در بغداد به حالت تعلیق درآمد. خبرگزاری رسمی سوئد (TT)، مدعی شد سازمان‌دهندگان این تجمع در درخواستی که به پلیس ارائه کرده‌اند، ابلاغ کردند، قصد سوزاندن کتاب قرآن و پرچم عراق را دارند و همان افرادی که در تجمع ماه گذشته شرکت داشتند، قصد راه‌اندازی این تجمع جدید را دارند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که از پلیس سوئد خواسته تا نامه درخواست این افراد در اختیار این رسانه قرار دهد، اما این درخواست، پاسخ داده نشد. پلیس سوئد برای تبرئه کردن خود از سرزنش‌ها و خشم عمومی بابت صدور مجوز برای هتک حرمت به کتاب آسمانی مسلمان‌ها ادعا می‌کند که فقط برای تجمع‌های عمومی و نه اتفاقاتی که در طی آن رخ می‌دهد، مجوز صادر می‌کند. مسلما این رفتارهای سلسله­وار به صورت هدفمند صورت می گیرد.

پروژه توهین

«حساسیت‌زدایی از مقدسات اسلامی» یکی از مهم‌ترین رویکردهای غربی در مواجهه با جهان‌اسلام است که طی سال‌های اخیر به‌دفعات شاهد انجام اقدام‌هایی دراین زمینه بوده‌ایم. به نحوی که در آگوست ۲۰۲۰ و ‌آوریل ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳ دولت و پلیس سوئد به راسموس پالودان سیاستمدار سوئدی – دانمارکی و رهبر حزب راستگرای افراطی که همواره بر سوزاندن قرآن اصرار دارد و وعده آن را می‌دهد، در میان حفاظت شدید پلیس اجازه سوزاندن قرآن کریم از جمله مقابل سفارت ترکیه را دادند و هنگام ارتکاب این اقدام اهانت‌آمیز، پلیس اجازه نداد کسی به او نزدیک شود. در موارد مکرر قبلی نیز پلیس سوئد هم به اجازه دادن برای سوزاندن قرآن اذعان کرده بود و هم بعد از واکنش شدید مسلمانان گفته بود «دیگر اجازه آتش زدن قرآن را در این کشور نخواهد داد و فقط این بار به پالودان اجازه داده شد تا این کار را انجام دهد» از سوی دیگر برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که اکنون اراضی اشغالی با سخت‌ترین بحران‌های داخلی در طول تأسیس این رژیم جعلی و نامشروع روبه‌روست. تصویب اصلاحات جنجالی نتانیاهو در کنست ( پارلمان رژیم صهیونیستی) دو قطبی داخلی در اراضی اشغالی میان دو جریان لیبرال و محافظه‌کار را تشدید کرده و حتی دامنه اعتراضات به ارتش و نهادهای امنیتی و جاسوسی این رژیم کشیده شده است. در چنین شرایطی لابی‌های صهیونیستی در اروپا دست به خلق تصاویر اسلام ستیزانه زده‌اند، به‌گونه‌ای که تمرکز افکار عمومی دنیا را نسبت به وضعیت بحرانی و تنش آمیز حاکم بر اراضی اشغالی از بین ببرند. این تمرکززدایی، محصول همپوشانی دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای حوزه اسکاندیناوی و موساد می‌باشد. در تشریح و تحلیل عوامل فرامتنی تشدید قرآن ستیزی در غرب در برهه کنونی، نمی‌توان بازی موساد و نقش پررنگ آن را نادیده انگاشت، خصوصا آنکه تنش‌ها در اراضی اشغالی روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود.

اشد مجازات

مردم مسلمان ایران پس از توهین به قرآن کریم واکنش های جدی به دولت سوئد و دانمارک دادند و  در همین راستا رهبرمعظم انقلاب در پیامی، جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین خواندند و تأکید کردند که اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است. دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. متن پیام حضرت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به این شرح است: «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم، جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است. دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، دربرابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به‌سوی خود جلب کرده‌است. وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت‌صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن‌کریم روزبه‌روز افزون‌تر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد. امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه »

ابتکارعمل در دستان امت اسلام

۱- اقدامات مشترک در قالب هم‌افزایی جمعی، در دستور کار کشور‌های مسلمان در ابعاد دولتی و مردمی باید قرار گیرد. برخی از ناظران و کارشناسان سیاسی سه کلان محور‌ها را پیشنهاد دادند که عبارتند از:

انجام اقدام‌های دیپلماتیک مقابله‌ای، یکی از مهم‌ترین ابزار‌های دولت‌های اسلامی برای مقابله با رویکرد شوم اسلام‌ستیزی ازسوی دولت‌های غربی‌است. برهمین اساس هم بود که تهران اعلام کرد تا زمانی که دولت سوئد برخورد جدی با فرد اهانت‌کننده به قرآن‌کریم نداشته باشد، سفیر جدید این کشور را نمی‌پذیرد و سفیر ایران نیز به استکهلم اعزام نخواهد شد. اگرچه دولت‌های اسلامی در روز‌های اخیر اقدام‌های دیپلماتیک قابل‌توجهی دراین زمینه انجام داده‌اند، که «احضار سفیر» بخشی از آن به‌حساب می‌آید، اما همانگونه که شخصیت‌هایی مانند سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کردند، اخراج سفرای کشور‌های حامی توهین‌کنندگان به مقدسات اسلامی، می‌تواند مقابله‌ای مؤثر دراین زمینه محسوب شود.
۲- سازمان همکاری اسلامی، ازجمله ظرفیت‌های موجود در جهان‌اسلام به‌حساب می‌آید که می‌تواند نقش مؤثری را در انسجام‌بخشی به اقدام‌های واکنشی دولت‌های اسلامی در قبال توهین‌کنندگان به مقدسات مسلمانان ایفا کند. برهمین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران خارجه این سازمان برای رسیدگی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد شد. انسجام‌بخشی به اقدام‌های تنبیهی دولت‌های اسلامی درمقابل حامیان اهانت به قرآن‌کریم از ضرورت‌های موجود در شرایط کنونی به‌شمار می‌رود.
۳- استفاده مناسب از ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود در جهان اسلامی، یکی از مؤثرترین ابزار‌ها به‌منظور مقابله منسجم و مؤثر با اقدام‌های اسلام‌ستیزانه دولت‌های غربی به‌شمار می‌رود. اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ازجمله ساختار‌های رسانه‌ای موجود در جهان اسلام است که با بیش از ۲۱۰ عضو از ۳۵ کشور جهان از ۵ قاره، از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های رسانه‌ای دنیا به شمار می‌رود که «استفاده از رسانه‌ها در دفاع از مقدسات امت اسلامی» و «دفاع از حقوق جوامع و کشور‌های اسلامی» ازجمله اهداف تشکیل آن بوده‌است.  مائده میرهادی اصل

ارسال نظرات